tisdag 24 november 2009

Privat eller offentlig vård?

Jag passar på att rida på Sicko-vågen som sprider sig över världen och gör ett litet inlägg i vårdfrågan mm.
Sjukvård bör bedrivas i offentlig regi. Det har gång på gång påvisats att många privata vårdgivare låter vinsterna gå före patienternas vårdbehov. Jag såg Läkarförbundets ordförande Eva Nilsson Bågenholm i en intervju på tv nyligen. Hon sa ungefär att hon hoppas läkare i första hand ser till patientens bästa och inte sin egen privatekonomi. Hon hänvisade till att läkare har vissa etiska regler att förhålla sig till. Jo, hoppas kan man ju…

Jag säger inte att Landstinget är den bästa arbetsgivaren en läkare kan ha. Landstingen är tvärtom förmodligen de sämsta arbetsgivarna i Sverige. Jag har tidigare skrivit just om hur landstingen underlåter att ta sitt ansvar gentemot skattebetalarna. Landstingen verkar vara en organism som består av ett antal läkare med privata intressen och ett antal politikerbroilers som bevakar sin pension.

Vården i Sverige skall bedrivas av kommunerna, alternativt av en helt ny statlig myndighet. Landstinget är en abstrakt mellannivå mellan kommuner, näringsliv och riksdag där ingen kan ställas till svars och ingen vill ta ansvar. Det som händer i ett sådant läge är givetvis att vissa inflytelserika grupper i samhället såsom politiker och läkare fullständigt parasiterar denna offentliga kaka med ineffektiv och kostsam offentlig vård som följd.

För övrigt anser jag även att elförsörjning, posthantering samt underhåll och planering av vägnätverk bör skötas av den offentliga sektorn.

Inlägget var tidigare publicerat 10 oktober 2007 i min förra blogg.

1 kommentar:

Sven sa...

Nedanstående kommentarer är kommentarer till inlägget då det publicerades i min förra blogg. du är givetvis välkommen att kommentera inlägget såväl som kommentarerna...

Kommentarer

Håller med dig om att man ska vara försiktig med privatiseringar och att släppa in vinstintressen i vården. Att låta kommunerna sköta vården är dock helt orealistiskt. Stockholm, möjligen Göteborg skulle klara det, men ta Ydre med 2000 invåndare! Att låta staten sköta vården tror jag inte heller på, det krävs en viss närhet till vården för att inte skattebetalarna ska bli helt blåsta på sina pengar. Vi kan se sådana tendenser i Norge som förstatligade sin sjukvård. Nä sjukvård är en typisk regional fråga skulle jag vilja säga, men regionerna kan med fördel bli lite större och färre.
Din erfarenhet av landstingspolitiker delar jag inte heller. Tycker att de ofta håller en mycket hög kompetens.
Visst kan saker bli bättre, men att styra vård är inte en enkel sak.
Vänligen,
Joakim Hörsing
Comment by Joakim Hörsing on October 10, 2007 @ 10:54 pm | Edit This

Hej Joakim,

Tack för dina synpunkter, Du har säkert rätt i att många landstingspolitiker har hög kompetens. Jag tror dock att de antingen har fel slags kompetens eller så är de rädda för att använda den när det behövs.

Tycker du t ex att det är vettigt (ansvarsfullt) att landstingen tillåter läkare (som det alltid verkar råda brist på) att kanske arbeta halvtid på sjukhuset för att extraknäcka i sin privata praktik resterande tid? För att fylla luckan när läkaren extaknäcker tvingas man hyra in en annan läkare från en rekryteringsfirma för 3 x den normala lönekostnaden.

Även om de är kompetenta verkar det som om landstingspolitikerna inte förstått att ekonomi betyder hushållning med begränsade resurser och inte tvärtom.
Comment by Van Sinnig on October 11, 2007 @ 10:47 am | Edit This