tisdag 15 mars 2011

Känsliga läkare: läs inte detta!

Jag har tidigare skrivit om ämnen som uppenbart varit känsliga för läkare. Det handlar särskilt om frågor som varför bara läkare kan extraknäcka fritt.Mig veterligen har ingen annan yrkesgrupp har detta privilegium. Samtidigt blöder landstingen och man köper in dyra staffetläkare och konsulter som skattebetalarna får betala dyrt för. En läkare tyckte t ex att jag borde röja min identitet och förklara varför jag har de synpunkter jag har. Det tänker jag inte göra, men jag brukar rätt så tydligt peka på källor när så behövs och jag använder oftast rent och skärt sunt förnuft när jag formulerar mina synpunkter. Vad sunt förnuft är tänker jag inte gå djupare in på i detta sammanhang.

Nu till saken. Det har gått en tid sedan den stora vårdcentralreformen genomfördes. Här kommer en liten sammanfattning av vad som hänt sedan dess och min syn på saken.


Vårdcentralerna höll väl inte särskilt hög kvalitet tidigare. Tyvärr är det väl så att de läkare som står lägst på karriärstegen hamnar här vilket givetvis får effekt. De "duktiga" läkarna kommer snart in på sjukhusen och blir avdelningsläkare. Min personliga erfarenhet är att det är rena lotteriet (eller rysk roulette om man så vill) när man kommer till en vårdcentral. Har man riktig tur får man läkare som engagerar sig och som är intresserade av att hjälpa. Det har blivit sämre. Mycket sämre. Under senaste året har jag varit flera gånger både på privata och offentliga vårdcentraler.

Engagemanget är tydligt mycket bättre på de offentliga vårdcentralerna. Vad beror då detta på? Jo, troligtvis beror det på att de privata vårdcentralerna, förutom att de är intresserade av att hjälpa människor också har ett intresse i att tjäna pengar. Detta går inte ihop. Man ska inte dra alla privata vårdcentraler över en kam men vi har sett exempel på hur privata läkare väljer att avstå från att ta prover för att det inte är lönsamt. Vi har sett många exempel på hur det fuskas med sjukjournaler och registrering av patientbesök. Jag säger inte att det förekommer överallt, men det kan vara frestande för vilken företagare som helst att spara pengar. Detta gäller givetvis även de som driver en vårdcentral. Att det bara finns en liten risk för att detta kan hända tycker jag är en stark indikation på att systemet med privata vårdcentralen är fel i grund och botten.

Jag skulle kunna fortsätta denna artikel i all oändlighet med belysande exempel o s v men det tänker jag inte göra. Jag avslutar med att säga att även om vårdcentralerna inte var bra förr så var de i alla fall bättre. I kommande artiklar tänker jag ge min syn på reformen där Apotekets monopol skrotades.

1 kommentar:

Medicin sa...

Bra skrivet Sven och belyser ett intressant ämne. Att komma till en vårdcentral bör inte vara som rysk roulette